Mitel heeft de beschikbaarheid aangekondigd van MiVoice Business 10.5. Deze release bevat Modern Authentication voor SMTP, PMS Direct Charge Billing voor de hospitalitysector en tal van verbeteringen op het gebied van productfunctionaliteit en beschikbaarheid. Daarnaast introduceert Mitel Administration for MiVoice Business in de 3e kwartaalrelease van 2025 significante verbeteringen voor gebruikersprovisioning.
Belangrijkste nieuwe features
De release van Mitel bouwt voort op MiVoice Business 10.4 en bevat de volgende nieuwe functionaliteiten:
- MiNet 3.1 – weergave van videodeurbel op Mitel 6940w
- Single Line Licensing voor Mitel 6910, 6915 en 6970
- Langere SIP Peer wachtwoorden
Naast deze nieuwe features bevat release 10.5 ook bugfixes en beveiligingsupdates.
Gedetailleerd overzicht van features en voordelen
Modern Authentication voor SMTP
Microsoft had eerder aangekondigd dat de ondersteuning voor basic SMTP AUTH-verbindingen naar Microsoft 365/Exchange Online zou eindigen in september 2025, als onderdeel van de transitie naar veiligere, modernere authenticatiemechanismen. Deze deadline is onlangs verschoven naar april 2026. MiVoice Business 10.5 biedt nu een nieuwe optie voor modern authentication, beschikbaar voor zowel Office 365 als Google apps.
PMS Direct Charge Billing
Voor MiVoice Business-systemen die het Hilton of FIAS PMS-protocol gebruiken, is er een nieuwe optie toegevoegd om eenvoudige factureringsinformatie (Sales Outlet en totaalbedrag) naar het PMS te sturen. Hiermee kunnen telefoongesprekken direct aan de gastkamer worden doorberekend. Het bedrag wordt berekend op basis van:
- Digits Dialed Prefix
- Connection Charge – vast bedrag per gesprek
- Duration Multiplier – vermenigvuldiger per minuut voor de gespreksduur, gefactureerd per seconde
- Sales Outlet
Hilton Maid Status aanpassingen
De oorspronkelijke specificatie die tijdens het ontwerp van het Hilton PMS werd gebruikt, bevatte verwisselde room maid status codes. Dit leidde ertoe dat bij veel Hilton-implementaties interventie van Hilton nodig was om de codes aan hun kant aan te passen. Met MiVoice Business 10.5 worden deze codes afgestemd op de laatste versie van de specificatie. Hilton-locaties die oudere releases draaien, moeten contact opnemen met Hilton PMS-support bij het upgraden naar versie 10.5 of hoger om de maid status codes terug te wijzigen.
Langere SIP Peer wachtwoorden
Sommige carriers eisen langere wachtwoorden. De wachtwoordlengte voor SIP Peer Profiles is uitgebreid van 26 naar 48 tekens.
MiNet 3.1 Support
MiNet 3.1 is gebundeld met MiVoice Business 10.5 en biedt ondersteuning voor de 6940w Doorbell-camera, die wordt geconfigureerd via de URL Line Programmable Keys. MiNet 3.1 ondersteunt daarnaast ook de 6907-telefoon.
Single Line licensing uitgebreid
Het gebruik van Single Line-licenties, die eerder alleen beschikbaar waren voor analoge telefoons of single line SIP-telefoons, werd enkele releases geleden uitgebreid naar de 6905 en 6907. Met MiVoice Business 10.5 wordt deze mogelijkheid ook uitgebreid naar de 6910, 6915 en 6970. Dit maakt het mogelijk om kosteneffectievere licenties te gebruiken in situaties waar high-end telefoons gewenst zijn (bijvoorbeeld een kleurendisplay met de 6915), maar slechts single line licensing nodig is.
SMB Controller Busy Tone detectie
Ondersteuning is toegevoegd voor MiVoice Business op de SMB Controller met FXO LS trunks om een Busy Tone te gebruiken als indicator voor CLEAR/disconnect. Deze functie werd al ondersteund op de EX Controller en is nu ook beschikbaar voor MiVoice Business op de SMB Controller.
Mitel Administration for MiVoice Business
Mitel Administration is een cloudgebaseerd managementframework voor Partner Service Admins en Customer IT Admins dat het dagelijks beheer van gebruikers vereenvoudigt. Samen met MiVoice Business 10.5 introduceert het Mitel Administration-portaal de volgende verbeteringen:
Multi-Node MiVoice Business (cluster) deployments
Het Mitel Admin-portaal (en andere CloudLink-gebaseerde applicaties) kan nu worden ingezet bij klanten die worden bediend door meerdere MiVoice Business-systemen.
MiVoice Business System Group Management
Creëer en beheer systeemgroepen direct vanuit het portaal.
Mitel CX Integrated Softphone Provisioning
Dit breidt de eerder uitgebrachte functionaliteit uit om medewerkers als agents te provisioneren en toe te wijzen als voice- of multimedia-agents, met provisioning in zowel MiVoice Business als Mitel CX.
Contact Center Group en Queue Provisioning
Als verdere aanvulling op de provisioning van contact center agents kan het Mitel Admin-portaal nu direct skill sets en queues configureren en deze provisioneren in zowel MiVoice Business als Mitel CX.
Admin Delegation by Location
Met het Mitel Admin-portaal kunnen partners en klanten “sub admins” instellen, waarbij een sub admin kan worden toegewezen om alleen gebruikers op specifieke locaties te beheren.
User Export
Partners en klanten kunnen een volledige lijst met gebruikers exporteren, inclusief kenmerken van die gebruiker en alle toegewezen services. Het rapport kan worden ingepland en is exporteerbaar in verschillende formaten.